• چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
نویسنده : علیرضا هاتف منش
آخرین آپدیت : 1401/02/17
زمان مورد نیاز برای خواندن : 5

درباره ی بازی کانتر استرایک (Counter Strike) 

درباره ی بازی کانتر استرایک (Counter Strike)

 

شاید بتوان گفت کانتر استرایک (Counter Strike), شناخته شدین ترین بازی در سبک تیر اندازی اول شخص یا همان FPS است. محصولی از شرکت ولو (Valve), که منتشر شدنش تمام صنعت گیم را تحت تاثیر قرار داد.

اولین نسخه این بازی در سال 1999 با عنوان Counter-Strike به عنوان یک ماد (Mod) از بازی نیمه عمر (Half-Life) توسط مین لی (Minh Le) و جس کلیف (Jess Cliffe) طراحی شد, سپس حقوق پخش این عنوان توسط شرکت Valve خریداری شد و  تا به امروز نیز حقوق سری کانتر استرایک در اختیار این شرکت است.

 

گیم پلی

در بازی کانتر استرایک, بازیکنان می‌توانند یکی از دو تیم تروریست (Terrorist) و ضد تروریست (Counter-Terrorist) را انتخاب کنند و  در حالت‌های مختلف برای انجام دادن هدف تیمشان مثل کاشتن بمب و خنثی کردن آن, نجات یا مراقبت از گروگان ها, از بین بردن بازیکنان تیم مقابل و غیره رقابت کنند که حالت مبتنی بر بمب گذاری مرسوم ترین آنهاست.

در این حالت, در هر نوبت از بازی تیم تروریست در زمان تعیین شده باید در یکی از دو جایگاه مشخص شده که A یا B نام دارند, بمب‌گذاری کند و در مقابل تیم ضد تروریست باید از کارگذاشتن بمب جلوگیری یا آن را خنثی کند. تیم ها در پایان هر نوبت با توجه به شرایط نوبت قبلی مقدار مشخصی پول دریافت می‌کنند تا بتوانند اسلحه و تجهیزات بهتری برای برتری نسبت به تیم مقابل خریداری کنند. 

 

نسخه‌های منتشر شده

 

1.6

این نسخه را می‌توان شناخته شده ترین عنوان این سری نامید. 1.6 در واقع تکامل یافته نسخه اولیه کانتر استرایک است که حتی با وجود اینکه سال‌ها از انتشار آن می‌گذرد باز هم طرفداران و بازیکنان زیادی در سراسر دنیا مخصوصا ایران دارد.   

 

Condition Zero

این نسخه در سال 2004 منتشر شد اما موفقیت بسیار کم‌تری نسبت به بقیه نسخه‌ها کسب کرد. Condition Zero در کنار حالت چند نفره, یک حالت تک نفره نیز داشت که در آن بازیکنان مانند سایر بازی‌های تک نفره باید مراحل مشخصی را تکمیل می‌کردند.

 

Source

سورس هم مانند نسخه پیشین در سال 2004 منتشر شد, اما با توجه به اینکه Valve از موتور ساخت بازی جدیدی استفاده کرده بود, این سری شاهد تحولات بزرگی بود که پیشرفت گرافیک و گیم پلی بسیار بسیار چشم‌گیر و محصوص بودند.

هرچند این پیشرفت‌ها برای بسیاری هیجان انگیز و جذاب بود, اما تعداد زیادی از بازیکنان حرفه‌ای و علاقه مندان این سری از انتشار این نسخه ناراضی بودند و ترجیح دادند با نسخه 1.6 کار خود را ادامه دهند. نارضایتی این دسته از دوستداران کانتر استرایک به این دلیل بود که آنها عقیده داشتند Valve برای فروش بیشتر عنوان خود, دست به تغییراتی زده که باعث آسان شدن بیش از حد این بازی شده و رقابت و تلاش برای رسیدن به سطح حرفه‌ای را از بین برده. با اینکه اعتراضات و نقد‌هایی که به نسخه Source وارد می‌شد آنقدر‌ها هم بی راه نبود, این اتفاقات باعث شد طرفداران این بازی به دو دسته تقسیم شوند و حتی مسابقات این بازی به صورت جداگانه برای 1.6 و Source برگذار شود.

 

Global Offensive

پس از سال‌ها انتظار دوستداران کانتر استرایک, Valve بالاخره نسخه چهارم این سری دوست داشتنی را در سال 2012 و از پلتفرم استیم منتشر کرد. Global Offensive یا اختصارا GO همان چیزی بود که طرفداران و بازیکنان به آن نیاز داشتند. گرافیک بالا, گیم پلی بسیار روان و بسیاری پیشرفت‌های چشمگیر دیگر باعث شد دو‌دستگی موجود در بین دوستداران کانتر استرایک از بین رفته و همه آنها به اتفاق GO را به عنوان نسل جدید این سری بازی بپذیرند.

این نسخه به صورت کامل امکان بازی کردن آنلاین و سیستم رتبه بندی (Ranking System) را به بازیکنان می‌داد و از همان سال اول انتشار مسابقات Counter Strike: Global Offensive در سطح حرفه‌ای برگذار شد. فرقی نداشت بازیکنان از نسخه 1.6 به GO آمده‌اند یا ,Source همه در تلاش بودند تا بهترین باشند. این باعث شد فضای رقابتی شدیدی بین تیم های بزرگ ایجاد شود که به بزرگتر شدن این عنوان و سرازیر شدن بازیکنان جدید کمک بسیار زیادی کرد.

ورود اسکین‌ها

در پی بروزرسانی عظیم CS:GO در سال ,2013 اسکین‌ها(Skin) به این بازی وارد شدند. در پی علاقه شدید بازیکنان, این اسکین‌ها با توجه به طبقه بندی بر اساس ارزش و خاص بودن, با قیمت های مختلف قابل خریداری شدند که این باعث ایجاد سایت‌های خرید و فروش اسکین یا شرط بندی بر اساس این اسکین‌ها شد. امروزه تعدادی از این اسکین‌ها به دلایل مختلف مثل نایاب بودن, با قیمت های بسیار بالا خرید و فروش می‌شوند و بسیاری از افراد روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند, به طوری که می‌توان گفت اسکین‌ها در CS:GO از حالت بازی و سرگرمی خارج شده و برای تعداد زیادی از افراد, محل کسب درآمد است.

مسابقات حرفه‌ای

در پی ورود سرمایه و افزایش روزافزون طرفداران, شرکت‌ها و برند‌های معروف شروع به وارد شدن به این عرصه کردند و با توجه به اسپانسر‌های سطح بالا و بینندگان بیشمار, هرروزه سطح مسابقات کانتر استرایک در حال بالا رفتن است. تیم‌های شرکت کننده در مسابقات, هرروز ساعت‌ها روی برنامه ریزی و سبک بازی تیمی خود تمرین می‌کنند. با کمی دقت به مسابقات سال‌های اول انتشار CS:GO و مسابقاتی که در سال‌های اخیر برگذار شده می‌توانید شاهد پیشرفت بسیار زیادی در سبک و سطح بازی این تیم‌ها باشید.

مپ‌ها و نقشه‌ها

در طی این سال‌ها, کانتر استرایک مپ‌ها (Map) و زمین‌های بسیار زیادی داشته که از شناخته شده‌ترین‌‌هایشان می‌توان به ,Dust2 Nuke و Inferno اشاره کرد که پس از گذشت سال‌ها از اولین انتشار این مپ‌ها در نسخه‌های قدیمی کانتر استرایک هنوز هم مورد علاقه بازیکنان و دوست‌داران این سری هستند.

چرا کانتر استرایک محبوب است

کانتر استرایک بازی مبتنی بر توانایی فردی, توانایی تیمی, قدرت تصمیم گیری, سرعت عمل و استراتژی است. بر خلاف عناوین شناخته‌شده دیگر مثل ,Call of Duty این بازی تمامی توانایی های شما را به چالش می‌کشد و علاوه بر توانایی در تیراندازی, شما به توانایی تصمیم‌گیری خود در شرایط متفاوت و گاها تحت فشار نیاز دارید تا بتوانید بازیکن بهتری باشید. از طرفی این عنوان همواره یکی از تاثیر‌گذارترین بازی‌های سبک تیراندازی اول شخص (First Person Shooter) بوده. پس محبوبیت این سری قابل درک و منطقی به نظر می‌رسد.

نظرات(4)


مازیار

بازیه خوبی بود از همون قدیم هم


1401/02/22 پاسخ


behzad

baba eshghe CS eshgh


1401/02/22 پاسخ


ali

عالیه این بازی عالی


1401/02/22 پاسخ


siavash

مرسی از مطلب کامل و خوبتون


1401/02/22 پاسخ

نظر خود را وارد کنید