• پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
نویسنده : سید طه آیت اللهی
آخرین آپدیت : 1400/10/05
زمان مورد نیاز برای خواندن : 15

فلیپ کاتلر

شرکت ها در اقتصاد با رشد کم باید چه کاری را انجام دهند (نقل از فلیپ کاتلر و میلتون کاتلر)

بیاید ببینیم کسب و کارها در اقتصاد جهانی با رشد کم چطور رشد میکنند و شکوفا میشوندو به همین دلیل، دو پیشنهاد مطرح میکنیم.

نخستین پیشنهاد، شناخت 9 روند فوق العاده است که به نقاط مهم فرصت اشاره میکند و دومین پیشنهاد تسلط بر 8 روشی است که حتی در دوره ی اقتصاد با رشد کم به رشد دست میابد.

در اینجا فهرست 9 روند فوق العاده آمده است که بر رشد و فرصت در دهه ی 2013 تا 2023 تاثیر میگذارد:

  1. توضیع دوباره ی ثروت و قدرت اقتصادی جهانی.
  2. تمرکز دوباره ی استراتژیک از جهانی به منطقه ای و از منطقه ای به محلی.
  3. شهرنشینی متوالی و رشد نیاز های زیرساختی.
  4. رشد تعداد فرصت های ناشی از علم وتکنولوژی.
  5. سرعت اقتصاد سبز جهانی.
  6. ارزش های اجتماعی به سرعت در حال تغییر.
  7. افزایش همکاری مابین شرکت های خصوصی و عمومی.
  8. قدرتمند کردن مشتری و دگرگونی اطلاعات.
  9. نوآوری و رقابت اخلالگر.

توضیح کامل این که هر کسب و کاری چطور بر هر یک از این روند ها سرمایه گذاری میکند ، در زیر آمده است:

1- توضیع دوباره ی ثروت و قدرت اقتصادی جهانی.

از سال های ۱۵۰۰ اروپای غربی از طریق توسعه جهانی استعماری بریتانیا هلند فرانسه اسپانیا و پرتغال قدرت جهانی حاکم بوده است ایالات متحده در قرن ۱۹  رهبری را بیشتر از طریق رشد طبیعی بر عهده گرفت تا رشد استعماری، ایالات متحده از سال ۱۹۴۵ تاکنون قدرت اصلی جهان شد. وقتی صحبت از ایالات متحد می شد ، بدهی و رکود در حال افزایش بوده است.

 بدون شک قدرت اقتصادی ابتدا به ژاپن و بعد به خاورمیانه با امتیاز نفت شان و این اواخر به مردمان خشن آسیا و در حال حاضر به چین و هند منتقل شده است.

 با این حال، بسیار حیاتی است که به رشد تمرکز ثروت در اکثر کشورها توجه کنیم. بسیاری از میلیونر ها و میلیاردر های جدید از کشورهای در حال ظهور هستند. اخبار جدید این است که برخی از اقتصاد های در حال رشد ،سرمایه زیادی دارند. که باید از آن استفاده شود. در حال حاضر هفت بودجه عالی و مستقل با سرمایه کلان وجود دارند. ذخیره سرمایه مشکل نیست شرکت های بزرگ که به سرمایه بیشتر نیاز دارند می توانند از برخی از این منابع ثروت بهره برداری کنند. مشکل اینجاست که میانگین قدرت خرید شهروندان پایین باقی می ماند و بدین ترتیب خرج کردن پول هم در سطح پایین قرار می گیرد.

این روند فوق العاده  به طور ویژه مورد علاقه شرکت های کالاهای لوکس مانند لوئیس ویتون ، بی ام و،  هرمس، گوچی، رولکس و بقیه قرار گرفت. این برندها در کشورهایی که ثروت به سرعت در حال رشد است مانند چین، برزیل، هند، روسیه، مکزیک و بسیاری دیگر نمایندگی هایی دایر کرده اند. در سائوپائولوی برزیل افراد بسیار ثروتمند با هلیکوپتر روی سقف فروشگاه های گران قیمت و لوکس پارک می کنند و بعد خریدشان را انجام می دهند. رشد ثروت باعث شده هتل‌های لوکس مانند سیزنز  تصمیم بگیرند ملک های بعدی خود را کجا بسازند شرکت های هواپیمایی خصوصی ماننده گلف استریم و شرکت‌های قایق‌سازی برای فروش هواپیما و قایق به ثروت کلانی می‌رسند. درس کسب و کار شما، به بررسی فرصت‌های رشد برای بازاریابی موقعیت‌های مناسب ثروت کلان است.

2- تمرکز دوباره ی استراتژیک از جهانی به منطقه ای و از منطقه ای به محلی.

وقتی فرصت ها فراوان باشند شرکت‌ها به بازارها و شهرهای منطقه‌ای رده بالاتر منتقل می‌شوند مک دونالد و استارباکس به اروپا هم رفتند؛ نخست به شهرهای بزرگتر و به دنبال آن به شهرهایی با رده پایین‌تر منتقل شدند یک شرکت آموزشی اجرایی مهم به نام hsm در برزیل اکنون برنامه‌های آموزشی خود را به شهرهای کوچکتر برزیل مانند فورتالزا پورته آلگره و رسیفه می‌برد.

3 - شهرنشینی متوالی و رشد نیاز های زیرساختی.

شهرنشینی به شدت ادامه دارد در حالی که بیش از این شهرهای بزرگ از نظر اندازه زیر ۱۰ میلیون بودند امروزه شهرهایی مانند شانگهای،  بیجینگ، مامبی ، سائوپائولو، مکزیکوسیتی و بسیاری شهرهای دیگر جمعیت‌های ۲۰ میلیونی دارند به علاوه شهرهای جدید نیز ساخته می شوند. چین طرح هایی برای ایجاد شهرها و شهرک های جدید به منظور جذب افزایش شهرنشینی دارد و رشد بیشتر شهرهای خیلی بزرگ را متوقف می کند همانگونه که این شهرها گسترده می شوند وجود جاده، برق، انرژی، ساختمان، منابع آب و تسهیلات بهداشتی نیز در آنها ضروری می شوند که در هر کدام شغل و کارگر نیاز دارند.  شرکت هایی مانند کاترپیلار، جنرال الکتریک و  کامکس  با انتقال کالاها و خدمات شان به شهرهای در حال توسعه و شهرهای جدید در حال ساخت سود می برند.

4- رشد تعداد فرصت های ناشی از علم وتکنولوژی.

فرصت ها کم نیستند، جهان پر از مشکلات گذشته‌ای است که همچنان به راه‌حل نیاز دارند. مشکلاتی همچون فقر، کمبود آب، آب و هوای آلوده، گرمایش جهان و بسیاری دیگر. کسب و کارها و مصرف‌کنندگان تمایلات کارکردی و عاطفی گوناگونی دارند که مشتاقانه به دنبال ارضای آنها هستند.  از سوی دیگر علوم تازه‌ای به سرعت در حال شکل گیری هستند که نیازمند بهبود و بهره برداری هستند. مانند علوم زندگی، پزشکی خصوصی، غذاهای مفید، انرژی تازه و نانو تکنولوژی در این میان شرکت های با تکنولوژی بالا مانند گوگل، فیسبوک، اپل و آمازون با جهانی کردن خدماتشان توسعه یافته اند.

5- سرعت اقتصاد سبز جهانی.

بیشترین کسب و کارهای جهانی و شهروندان، شکنندگی زمین را برای بهره‌برداری منابع شان که با نرخ هشداردهنده ادامه دارد - ایجاد آلودگی و کمبودهایش در فناوری ارتباطات و اطلاعات - تشخیص می‌دهند. در کنار اقتصاد جهانی که در حال خالی شدن از معادن ضروری و اصلی است، منابع طبیعی مان هم در معرض خطرند.  جنگل ها را می برند و می سوزانند تا غذا درست کنند  و شواهد ماهیگیری بیش از حد انکارناپذیر است.  یکی از کابوس های مشترک که باعث دردسر شهرهایی چون آمستردام، ونیز و نیویورک شده، امکان گرمای غیرقابل کنترل دنیاست؛  که این امر باعث می‌شود سطح دریا ها بالا بیاید و این شهرها به زیر آب بروند و یا تجارت شان فلج شود نیاز روزافزونی برای قانون و نوآوری وجود دارد تا راه هایی برای کاهش مصرف انرژی و آلودگی و مواد بازیافتی پیدا شوند.

کمبود منابع و آلودگی فرصت‌های متعددی را برای کسب و کارها فراهم می کند. مدیر شرکت جنرال الکتریک به نام جفری ایملت برنامه‌ای را به نام اکو مجینیشن راه‌اندازی کرد تا نشان دهد چطور با حل مشکلات جهانی چالش‌برانگیز میتوان پول بدست آورد.  این شرکت با کسب و کارهای پنل خورشیدی و توربین بادی ریسک کرد تا منابع دیگر انرژی را تولید کند به طور مشابه زنجیره خرده‌فروش والمارت به جای کامیون های بنزین خور خود وسایل نقلیه ای با سوخت کم مصرف را جایگزین کرد  که ۵۰ درصد کمتر سوخت مصرف می کردند شرکت‌های خودروسازی هر چه سریعتر به سمت تولید ماشین ها و کامیون های الکتریکی و هیبریدی در حرکت هستند. شرکتهای منابع به دنبال یافتن ذخایر جدید گاز طبیعی اند شرکت شما برای حفظ زمینه سبز چه کاری می کند؟

6- ارزش های اجتماعی به سرعت در حال تغییر.

دگرگونی دیجیتالی به فوران اطلاعات و مضامین و کانالهای ارتباطات منجر شده است. با جستجو در گوگل می توانیم پاسخ هر پرسشی را طی چند ثانیه بگیریم؛ وبسایتی که مردم آن را از نظر اینکه پاسخ همه پرسش ها را می داند، نزدیکترین به خدا دانسته اند. از طریق فیسبوک می توانیم ۶۰۰ نفر از دوستانمان را در سراسر دنیا بیابیم و از طریق ایمیل گوشی یا اسکایپ با آنان فوری ارتباط برقرار کنیم، می‌توانیم ویدئوهایی را از سراسر دنیا ببینیم و عملاً فرهنگ های مختلف را درک کنیم. ایده های جدید و مدهای روز سریعتر از همیشه پخش می‌شوند؛ روندی که ما از دیگر باورها، هنجارها، سنتها و رفتارها آگاه تر می کند در حالیکه روشهای خودمان را برجسته تر و معتبر تر می سازد.

ما یک جان جامعه همگان نیستیم قبایل مختلفی  وجود دارند که شهروندان را می توان تشخیص داد در کتابی با نام روند های کوچک نوشته مارک پن و کیتی زال سن ۷۵ گروه کوچک را با نیازها و خواسته های ویژه ای که دارند تشریح می‌کند و هشدار می دهند که کسب و کارها را باید به عنوان فرصت شناخت کافی از ۷ مورد زیر را در نظر بگیرید: زنان خانه‌دار مجرد، زنانی که با مردان جوان ازدواج کردند، بازنشسته ها، کارگرانی که در خانه هستند، کارمندان اداری، پروتستانهای اسپانیایی و کسانی که زیاد رفت و آمد می‌کنند. هر گروه یک سری خواسته ها و نیازهای خاصی دارند برای مثال تعداد رو به افزایش کارگرانی که در خانه هستند در نظر بگیرید این افراد به دفتر کار یا فضای کاری در داخل خانه، نوشت افزار لازم و وسایل ارتباطی و چیزهای دیگری که تحقیقات بازاریابی برای این گروه آشکار می کنند، نیاز دارند.

هر گروه کوچک، یک فرصت رشد ممکن ارائه می دهند. در واقع این پدیده باعث شده که نویسنده‌ای به نام گرگ وردینو روشی کاملا جدید را برای خدمت به گروه‌های کوچک مطرح کند، او در کتابش با نام 'بازاریابی میکرو با تفکر و اجرای کم نتایج بزرگ بگیرید'  نشان می دهد که چه سرمایه‌گذاران کوچکی می توانند از قدرت بازاریابی ویروسی استفاده کنند تا به این گروه‌ها برسند و بفروشند. ایده این است: مردمانی که از شبکه‌های اجتماعی را (به نام میکرماون) به خدمت فراخواند تا از بازاریابی ویروسی استفاده کنند و خدمات و کالاهای موجود یا جدید را دهان به دهان پخش کنند فریاد زدن موفقیت چشمگیری در ارزیابی رستوران های محلی، مغازه ها و خدمات داشته است.

گروپون یک شرکت ارتقای فروش رستورانهای محلی و خدمات مربوط به مصرف کننده های محلی را بازاریابی میکرو می کند.

7- افزایش همکاری مابین شرکت های خصوصی و عمومی.

زمان زیادی در مبارزات بین حامیان بخش خصوصی و افرادی که از سرمایه ها و فعالیت های دولت دفاع می کنند، به هدر رفته است. گروه اول دولت را به خرج پول برای دفاع ملی، امنیت عمومی و توسعه برخی از زیرساخت‌های فیزیکی و اجتماعی محدود می‌کند. گروه دوم می‌بیند دولت به سرمایه گذار های وسیع تر روی زیرساخت‌های فیزیکی، محرک های صنعتی و نیز زیرساخت اجتماعی سلامت، آموزش، رفاه و پیشرفت فرهنگی اجتماعی نیاز دارد. ایده فرد هر چه باشد حقیقت این است که به شراکت بیشتر و دشمنی کمتر بین دو گروه نیاز داریم، در بیشتر مناطق غربی دولت در پی اجتماعی کردن کسب و کار و اجرای آن نیست؛ آزمایش های شوروی بدبختی‌های قوی‌تری دولت را نشان داد که همه چیز را اجرا می کردند. با این حال شراکت بین دولت های محلی و بخش خصوصی محلی  و نیز بخش دولتی و خصوصی می‌تواند توسعه اقتصادی دولتی و محلی را به میزان بسیار زیادی توسعه دهد؛ چنان که شواهد بیشتری از شراکت های موفق در این روز ها به چشم می خورد.

8- قدرتمند کردن مشتری و دگرگونی اطلاعات.

دگرگونی دیجیتالی تغییرات بسیاری در روابط قدرت بین فروشندگان، واسطه ها و خریداران ایجاد کرده است. در روزهای پیش از دگرگونی فروشندگان از حق امتیاز اطلاعاتی که درباره کالاها و خدمات فروشنده به مشتریان ارائه می‌شد، لذت می بردند. به طور اساسی اطلاعات ما از یک شرکت، از طریق آگهی های آن شرکت و گفتگوهای تحلیلگران انبار درباره آن بود. خریداران گزینه‌های بسیاری از رقبا داشتند، ولی اطلاعات شان درباره هر یک محدود بود. تعداد اندکی بر گزارش‌های مصرف‌کننده و نظرات خانواده متکی بودند، اما بیشترشان اطلاعاتی نداشتند.

امروزه به ندرت می توان کسی را پیدا کرد که بدون ورود به اینترنت و کلیک روی سایت اتومبیل، کلیک روی فیس بوک و گرفتن تجربیات و نظرات دوستانش، ورود به سایت ادموند دات کام و خواندن درباره ماشین و قیمت آن ماشین جدیدی بخرد. مشتری مختار است، واقعاً پادشاه است و مشتریان نیز مانند فروشندگان به‌خوبی اطلاعات کسب می کنند، اکنون اطلاعات میان فروشندگان و خریداران قرینه است.

 در نهایت به جایی می‌رسد که شرکت‌های کم‌کیفیت سریعتر از بین می‌روند، وقتی مصرف کنندگان بتوانند به راحتی و سریع سطح کالا و خدمات فروشنده را مشخص کنند. شرکتهای با عملکرد ضعیف سریع‌تر وارد قبرستان کسب و کار می‌شوند، شرکت های ماندگار آنهایی هستند که نیازها و خواسته های بازار هدف شان را درک می نمایند و کاری می کنند تا مشتریان از آنها راضی باشند.

9- نوآوری و رقابت اخلالگر.

دگرگونی دیجیتال نه تنها مشتری را پادشاه می‌کند بلکه بسیاری از کسب و کارهایی که می‌توانستند بدون واسطه های بازار به صورت دیجیتالی بهتر کار کنند، مختل کرده و از بین  برده است. می‌توانیم موسیقی مان را بدون رفتن به مغازه به دست آوریم، میتوانیم کتابی را بدون رفتن به کتابفروشی دانلود کنید، می‌توانیم ترتیب سفرمان را بدون رفتن به آژانس های مسافرتی بدهیم و نیازی به روزنامه نداریم؛ آیتونز برای موسیقی، کیندل برای کتاب الکترونیکی، تراولوسیتی برای مسافرت و مجله وال استریت و فایننشال تایمز هر دو گزینه های حق عضویت آنلاین ارائه می دهند. تقریبا تمام کسب و کارها باید بازآفرینی خود را در شرایط دیجیتالی بررسی کنند درست مانند کداک که ورشکستگی اش در زمانی بود که به خاطر نیاز به فیلمبرداری، دوربین های دیجیتالی کنار گذاشته شدند و خرده فروشی فروشگاهی تبدیل به خرید آنلاین شد، هر کسب و کاری باید خود را با زمان وفق دهد و از نو بسازد. شرکت های موجود نه تنها باید رقبای نزدیک شان را دنبال کنند بلکه باید به رقبایی توجه کنند که ممکن است از یک گاراژ با کالای جدید یا مدل تجاری نوین ظهور کرده باشند؛ رقیبی که قیمت پایین تر و کیفیت برتر و مناسب ارائه می دهد.

۸ روش برای رشد پایدار

هم اکنون می توانیم به ۸ راه بسیار امیدوارکننده برای رشد توجه کنیم حتی زمانی که یک کسب و کار در شرایط اقتصادی با رشد کم یا رشد زیاد اما کند گرفتار است، باز هم می‌تواند با بهره برداری از این ۸ راه نفع ببرد. نام بررسی این ۸ روش را "اقتصادهای رشد" می گذاریم البته اجازه دهید درباره یک چیز شفاف صحبت کنیم، رشد به خودی خود هدف مکفی نیست. روش های بسیاری برای رشد یک کسب و کار وجود دارند. یک کسب و کار می‌تواند با کاهش جسورانه قیمت هایش و متحمل شدن ضرر های سنگین رشد کند، همچنین می‌تواند به جای رشد نظام‌مند و پیوسته، جهشی رشد کند اما اغلب رشد کنترل شده و کنترل نشده را تشخیص می دهیم.

 تمایل ما به سوی دستیابی به رشد است، یعنی ۱) پرسود و ۲) بادوام، پرسود به معنای نه تنها در کوتاه‌مدت بلکه در دراز مدت، گاهی یک شرکت مجبور است سرمایه گذاری هنگفتی بکند و به خاطر سود  دراز مدت فعلاً سود کمتری را از آن خود نماید. منظور از با دوام این است که یک شرکت در دراز مدت هم منافع ذینفعان و هم منافع مردم و جامعه را برآورده سازد. کسب و کاری که به سرعت رشد می کند اما هوا و آب و زمین را آلوده می نماید کسب و کاری است که منابع طبیعی مان را از بین می برد و بالاخره به تمام کسب و کارها آسیب میزند. تمایل داریم این ۸ روش را بررسی نماییم و پرسش هایی در انتها مطرح کنیم. ضروری است هر شرکتی را به این پرسش ها پاسخ دهد تا مشخص شود که آیا بهترین استفاده را از آن روش‌ها می‌کند تا به رشد پرسود و بادوام برسد یا خیر، هر روش ده‌ها بار توضیح داده شده است کتاب‌های بسیاری هستند که با جزئیات چگونگی کنترل ادغام کننده ها و یافته های موفق ساخت برند های قوی تر، توسعه یک فرهنگ نوین تر و جستجوی فرصت‌ها را با رفتن به خارج از کشور و موارد دیگر شرح می دهند. مشکل زمانی روی می دهد که شرکت حس می‌کند با پیروی از یک روش می تواند موفق شود و در حالی که در واقع برای موفقیت باید چندین روش اتخاذ کند.

  • با ایجاد سهم بازار تان رشد کنید. بهترین روش برای عمل کردن بهتر از رقبایتان و رشد سهم بازار تان چیست؟
  •  با توسعه مشتریان و ذینفعان متعهد رشد کنید. شرکت شما چطور میتواند طرفدارانی داشته باشد و شورک های زنجیره ارزشی را توسعه دهد؟
  •  با توسعه یک برند قدرتمند رشد کنید. شرکت شما چه کار می تواند بکند تا یک برند قدرتمند را طراحی و اجرا نماید به عنوان یک برنامه موجود برای استراتژی و اعمالش خدمت کند؟
  •  با نوآوری محصولات خدمات و تجربه های جدید رشد کنید. شرکت شما چطور می تواند یک فرهنگ نوآوری را توسعه دهد و پیشنهادها و تجربه‌های جدیدی ایجاد کند؟
  •  با توسعه بین‌المللی رشد کنید. چطور با موفقیت می توانید درآمد های رشد بالای کم و زیاد بین المللی را شناسایی و وارد کنید
  •  با ادغام کننده ها، تملک ها، معاهده ها و سرمایه گذاری ها مشترک رشد کنید. شرکت شما چطور می تواند با شناسایی فرصت های مشترک و جذاب از طریق ادغام کننده ها، تملک ها، معاهده ها و سرمایه گذاری های مشترک رشد کند؟
  •  با ایجاد شهرتی ممتاز برای مسئولیت اجتماعی رشد کنید. شرکت شما چطور می تواند ویژگی اجتماعی اش را بهبود بخشد تا احترام بیشتری داشته باشد و مردم و ذینفعانش از او حمایت کنند؟
  •  با همکاری با سازمان‌های دولتی و غیردولتی رشد کنید. شرکت شما چطور می تواند فرصت هایی بیابد تا با دولت و سازمانهای غیر دولتی کار کند و نیازهای عام و خاص و اجتماعی را برطرف نمایند.

نظرات(3)


کیوان

خیلی عالی


1400/10/19 پاسخ


بهنام

کتابای فلیپ کاتلر رو حتما بخونید


1400/10/19 پاسخ


رضا اسدی

فلیپ کاتلر عالیه❤


1400/10/19 پاسخ

نظر خود را وارد کنید