• شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
نویسنده : سید طه آیت اللهی
آخرین آپدیت : 1400/04/30
زمان مورد نیاز برای خواندن : 10

کمی درباره ی اینکه جهان موازی چیست و چه صحبت هایی راجب آن شده است |tmayt

کمی درباره ی اینکه جهان موازی چیست و چه صحبت هایی راجب آن شده است ؟

این نظریه توسط یکی از دانشجویان دکتری پرینستون آمرکا به نام  «هیو اوِرِت» (Hugh Everett) بیان شد که قصد وی حل یکی از مشکلات فیزیک کوانتوم بود.

هنوز این نظریه به اثبات نرسیده و زمان زیادی برای محاسبات ریاضی و برسی تمامی جنبه های آن مورد نیاز است.

منظور از جهان موازی چیست؟

این نظریه معتقد است که با هر تصمیمی که ما میگیریم یک جهان ، موازی با جهانی که ما در آن هستیم به وجود می آید و روندی غیر از روندی که در حال وقوع هست طی میشود برای مثال شما که الان در حال خواندن این مقاله هستید اگر تصمیم به رد کردن و ادامه ندادن به خواندن کنید دنیایی به و جود می آید که در آن شما این مقاله را تا انتها میخوانید بنابر این 2 دنیا وجود دارد دنیایی که شما مقاله را تا انتها خوانده اید و دنیایی که نصفه آنرا ول کرده اید .

در دنیایی که شما مقاله را نخوانده باشید ممکن است در مدتی که جلو افتاده اید و چیز دیگری را تجربه کرده اید ، مسیر زندگی شما تغییر کرده باشد و با دنیایی که همین چند دقیقه را صرف خواندن کرده اید کاملا متفاوت باشد .

بنابراین به تعداد تصمیم های ما و اتفاقاتی که می افتد جهان های موازی وجود دارد که ما در این لحظه فقط یکی از مسیر ها را داریم تجریه میکنیم .

ممکن است در یکی از جهان های موازی دایناسور ها هنوز زنده باشند .

و در جهانی دیگر انسان سال ها پیش منقرض شده باشد.

تا اینجا ممکن است فکر کنید که این خیلی تخیلی و غیر منطقی میباشد اما زمانی که فیزیک کوانتوم وارد این قضیه میشود جالب میشود.

فیزیک کوانتوم و جهان های موازی

فیزیک کوانتوم درباره ی رفتار ماده و انرژی در ابعاد های بسیار کوچک میباشد.

اصل عدم قطعیت هایزنبرگ زمانی به وجود آمد که نتایج برسی روی ذرات بسیار ریز شبیه به هم نبوده و بررسی یک ماده‌ی مشخص نشان می‌دهند که ما نمی‌توانیم بر رفتار ذره اثری نگذاریم. حتی فیزیکدان‌های فعال در زمینه‌ی نور نیز نمی‌توانند تاثیری بر رفتار این ذرات کوانتومی یا کوانتا‌ها نگذراند.

این اصل توضیح میدهد که ذرات درون اتم مانند الکترون هیچگاه حالت و مکان مشخصی ندارند و نمیشود گفت که در یک لحظه ی خاص سرعت و جهت و مکان یک الکترون چیست ولی در دنیایی که ما میشناسیم برای تمام جسم ها این مقادیر قابل محاسبه هستند.

حال این سوال به وجود می آید که چطور دنیای اطراف ما از اجزایی با این ویژگی عجیب ساخته شده است؟

زمانی که این سوال را میخواهیم جواب بدهیم یکی از نتایجی که خواهیم به آن رسید این است که ، این ذرات در یک شرایط خاص قرار داردن که قابل محاسبه نیست و چیزی که قابل مشاهده هست نتایج کار آنهاست پس میتوان گفت نتایج وابسته به شرایط ذرات است که کاملا غیر قابل برسی است و این شرایط برای ما که در این دنیا زندگی میکنیم به صورت لحظه به لحظه پیش می آید ،اما اگر جور دیگر پیش برود در دنیایی موازی با این دنیا قدم میگذارد و شرایط جدید را رقم میزند.

دیدگاه جهان موازی میگوید به جای اینکه یک جهان را در نظر گرفت و همه ی حالت های به وجود آمده را در آن دنبال و برسی کرد ، چندین جهان را در نظر گرفت که تمامی احتمالات در آن وجود دارد.

بسیاری از دانشمندان جهان های موازی را مانند حباب هایی در نظر گرفته اند که مستقل از هم به وجود آمده اند 

خودکشی کوانتومی و جهان های موازی

آزمایش خودکشی کوانتومی در واقع آزمایشی است که برای اثبات یکی از پیچیده‌ترین نظریه‌های فیزیک کوانتوم یعنی نظریه‌ی جهان‌های چندگانه به کار می‌رود. این نظریه  توسط  هیو اورت در سال ۱۹۵۷ میلادی مطرح شد. این نظریه برای سال‌ها بدون توجه باقی ماند تا آن که مکس تگمارک با طراحی آزمایش خودکشی کوانتومی، شواهدی برای اثبات آن بدست آورد.

فردی را در یک اتاق ایزوله از دنیای بیرون در نظر بگیرید ، این فرد یک تفنگ به همراه دارد که نمیداند در آن گلوله وجود دارد یا خیر فرد زمانی که به سر خود شلیک کند 2 دنیا به وجود می آید دنیایی که فرد در آن زنده مانده و دنیایی که در آن مرده است .

حال دنیای فرد زنده را در نظر بگیرید این فرد از مردن خود در دنیای موازی خود اطلاعی ندارد اگر همین فرد دوباره ماشه را بکشد دوباره دو دنیا به وجود می آید و یکی مرده و یکی زنده و اگر این کار را بارها و بارها تکرار کند یه هر حال یک نسخه ی زنده از او باقی میماند که به این اتفاق جاودانگی کوانتومی گفته میشود

آزمایشی دیگر به نام (آزمایش گربه ی شرودینگر) وجود دارد که مفهوم جهان های موازی را نقص میکند

سفر در زمان و ایجاد جهان های موازی

حال کمی این فرضیه را  گسترش بدهیم اگر سفر در زمان امکان پذیر باشد چگونه میتوان آنرا توصیف کرد.

بر فرض شما به سال ها قبل رفته اید و عملی را انجام داده اید که سلسله ی اتفاقاتی که مقدر شده بود را تغییر دادید .

برای درک بهتر ،زمان را مانند یک جوب آب در نظر بگیرید ، شما یک مسیری را در این آب طی کرده اید و سپس با سفر در زمان به سر چشمه نزدیک شده اید عملی که شما انجام دادید جهت جوب را عوض کرده و مسیری جدید میسازد حال عده ای بر این باور هستند که سلسله اتفاقات قبلی از بین میرود به شکلی که انگار از اول جوب به همین سمت باید میرفت و عده ای دیگر همانطور که نظریه پدربزرگ آلبرت انیشتن گفته فرد نمیتواند در این جریان تغییری ایجاد کند.

فرضیه جهان موازی بر این باور است که جریان قدیمی به یک جهان مجزا از جریان جدید میشود و این دو جهان به صورت موازی با یکدیگر به جلو میروند 

 

اما نظریه‌ی جهان‌های چندگانه در تضاد با نظریه‌ی دیگر کوانتومی یعنی تفسیر کپنهاکی دارد.

(تفسیر کپنهاکی چیست و تضاد آن با نظریه ی جهان های موازی)

نظرات(3)


رامین اقبالی

خیلی دور از ذهنه ولی مفهوم جالبیه


1400/06/04 پاسخ


Mamad

پشمامممم


1400/04/06 پاسخ


علیرضا

خیلی تاثیر گذار بود


1400/04/05 پاسخ

نظر خود را وارد کنید