ساخت تابع در پایتون و استفاده از آن
در پایتون برای اینکه خودمون یک تابع بسازیم از کلمه کلیدی def استفاده میکنیم و ساختار کلی آن به شکل زیر میباشد :
با توجه به این حالت مثالی از توابع میزنیم
def Sum(x,y):
print(x + y)
در اینجا تابعی ساختیم با نام Sum که دو مقدار ورودی میگیرد و این دو مقدار را با یکدیگر جمع و سپس چاپ میکند.
اگر این کد را به همین صورت بنویسیم هیچ خروجی برنامه ندارد. برای آنکه ما صرفا یک تابع را ساختیم اما از آن تابع استفادهای نکردهایم.
برای استفاده از توابع لازم است که اسم تابع را نوشته و یک پرانتز باز کرده و در آن پرانتز ورودیهای تابع را به تابع بدهید.
def Sum(x,y):
print(x + y)
Sum(3,5)
Sum(6,4)
در تکه کد بالا تابع Sum تعریف شده سپس دو دفعه با مقادیر مختلف از آن استفاده شده و خروجی آن به شکل زیر است:
8
10
((بهتر است بدانید متغیرهایی که هنگام ساخت تابع داخل تابع قرار میدهید مختص به همان تابع هستند و در هیچ جای دیگر به جز اون تابع قابل استفاده نیستند. اما متغیر هایی که در جریان اصلی برنامه میسازید global بوده و در همه جا قابل استفاده هستند ))
تا به اینجا ساخت توابعی را یاد گرفتید که یک سری مقدار گرفته و چند خط دستور را اجرا میکند و تمام میشود. اما اگر شما بخواهید پس از دستورات مقادیر بدست آمده در تابع رو در جریان اصلی برنامه استفاده کنید چه؟
برای اینکار باید به تابع بگوییم که فلان متغیر را برای ما برگردان برای اینکار از کلمه return استفاده میکنیم :
def Sum(x,y):
S = x + y
return S
این تابعی هست که ==== 2 عدد را میگیرد ====> با هم جمع میکند ===> سپس جمع این عدد ها را به عنوان خروجی تابع بر میگرداند.
def Sum(x,y):
S = x + y
return S
A = Sum(3,5)
B = Sum(6,4)
print(A + B)
حال مقدار جمع عدد ها برگردانده میشود و ما آن را داخل متغیر A و B میریزیم از آنجایی که AوB هردو در جریان اصلی ساخته شدند global بوده و همه جا قابل استفاده هستند.
(( توابع بیشمار ورودی و بیشمار خروجی میتوانند داشته باشند. ))
آموزش بعدی : مفهوم شئ گرایی و استفاده از آن در پایتون | tmayt
نظرات(1)
OnewPlelm
<a href=http://priligy.bond>priligy near me</a> It took some time and money for testosterone to become a catchall cure for men who are not as manly as they used to be
1401/11/06 پاسخ
نظر خود را وارد کنید